Portal is de nieuwste game van Valve waarin het gebruik van portals het belangrijkste gameplay-element is.
In Portal krijgt de speler beschikking over de zogenaamde Aperture Science Handheld Portal Device (de "portal gun"): een wapen dat 2 gelinkte portals kan maken. Met behulp van deze portals moet de speler verschillende puzzels oplossen.
Een trailer waarin de werking van portals duidelijker wordt uitgelegd:
http://orange.half-life2.com/trailers/portal.htmIk heb de game gespeeld, en naar mijn mening is de opzet uitstekend geslaagd. De verschillende puzzels zijn uitdagend, en er zijn meestal meerdere manieren om deze op te lossen.
Zo kan het bijvoorbeeld voorkomen dat je naar de uitgang op een hogere verdieping moet. Uiteraard is er geen trap, maar wel een diep gat. Maak dan een portal vlak bij de muur naar de hogere verdieping, en spring het gat in. Maak net voor je de vloer van het gat raakt een portal, en je wordt met enorme snelheid uit de andere portal gelanceerd.
En boven ben je.
Het belangrijkste is dus onder andere het maken van snelheid met behulp van portals. Hiermee kan de speler objecten, of zelfs zichzelf, over grote afstanden lanceren. Deze vaardigheid wordt flingen (Engels: flinging) genoemd. Op deze manier kan de speler ongeveer elke puzzel oplossen.
Want puzzelen, daar draait het om in Portal. De puzzels variëren van simpele druk-de-knop-in-puzzels, tot ingewikkelde puzzels waar je energieballen moet gebruiken om de uitgang te bereiken. Het spel staat garand voor zeker 2,5 uur speelplezier. Daarnaast zijn er al vele extra levels te downloaden van verschillende mod-site’s, en zijn er nog speciale bonuslevels met grotere uitdagingen.
Het plot
Waarschuwing: als je het spel nog wilt spelen, is het aan te raden deze informatie NIET TE BEKIJKEN! Het bevat puur informatie over het plot, en geeft verder geen interessante informatie over de gameplay. Wil je het spel dus nog spelen, laat dit voor wat het is, en ontdek het verhaal zelf.
Het spel is absoluut het spelen waard. Er is helaas geen demo beschikbaar, maar screenshots en filmpjes op YouTube zeggen genoeg.
Beoordeling: 10/10
Site van Portal:
http://orange.half-life2.com/portal.htmlSite van Aperture Science:
http://www.aperturescience.com/Screenshotje
Let op, lees dit niet als je het spel nog wilt spelen!
(Klik om te weergeven/verbergen)
Het spel bevat 2 personages: Chell, het door de speler bestuurde testobject, en GLaDOS, het geautomatiseerde computersysteem dat het Aperture Science Enrichment Center heeft overgenomen.
Nadat je verschillende testen hebt voltooid, kom je verschillende aanwijzingen tegen dat er iets niet helemaal pluis is. Je vindt verschillende onderhoudsruimtes, waar tekenen zijn te vinden van mensen die hier opgesloten hebben gezeten. Graffititeksten als “The cake is a lie” sieren de muren.
GLaDOS vermoed dat Chell de ruimtes heeft bezocht en spoort haar aan om door te gaan met de test, zodat ze aan het einde cake krijgt.
Na het beëindigen van de laatste test, feliciteert GLaDOS Chell terwijl het platform een grote oven begint in te rijden. Ze verzekert Chell dat "all Aperture technologies remain safely operational up to 4000 degrees Kelvin".
Chell ontsnapt met behulp van portals. Daarna begint ze een reis door de onderhoudsruimten van het onderzoekscentrum, waar ze nu wordt geleid door graffititeksten op de muren. Ondertussen probeert GLaDOS Chell te misleiden door te zeggen dat ze de verkeerde kant op gaat, en verteld haar dat als ze terug komt ze misschien nog op tijd is voor de cake.
Uiteindelijk bereikt Chell een grote kamer waar GLaDOS zich bevind. Als er een onderdeel uit GLaDOS valt, gooit Chell het in een vernietingskamer.
“Did you just toss the Aperture Science Thing We Don't Know What It Does into the Aperture Science Emergency Intelligence Incinerator?”
Dan herinnerd GLaDOS zich inene weer waar dat element goed voor was. Het was een onderdeel dat men bij haar had geïnstalleerd nadat ze het hele centrum had overspoeld met een neurotoxisch gas.
GLaDOS begint nu weer te doen wat haar zo lang onmogelijk was. Terwijl de kamer zich vult met gas, verbrand Chell meer onderdelen van GLaDOS. Als GLaDOS vernietigd wordt, zorgt een enorme oncontroleerbare portal ervoor dat Chell naar buiten wordt geslingerd. Ze komt buiten neer, tussen de restanten van GLaDOS.
De camera zoekt zich dan een weg door het onderzoekscentrum, en komt in een kamer waar een cake met kaarsjes staat. Dan lichten er verschillende onderdelen op, die veel lijken op de onderdelen uit GLaDOS. Een grijparm doet het kaarslicht uit.
Dan komt GLaDOS’ rapport over Chell over het scherm rollen, het nummer “Still Alive”, waarin duidelijk wordt dat GLaDOS niet vernietigd is.