Advanced Combat Clan
0
Maandag 20 November 2017, 03:57:52 *
Welkom op het [ACC] forum! Meld je aan of registreer je.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: ACC is altijd op zoek naar nieuwe recruits. Ken jij een enthousiaste gamer die best wel in ons team zou passen? Laat hem/haar weten waar ons te vinden!
 
Pagina's: [1]   Omlaag
 Print 
AuteurTopic: Command & Conquer 4: Tiberian Twilight  (gelezen 2289 keer)
0 geregistreerde leden en 1 bezoeker bekijken dit topic.
BlackHole
Founder
Leader

Offline Offline

Berichten: 2.993


Mr. Blackovitch

dvdgiessen
WWW
« Gepost op: Dinsdag 6 Oktober 2009, 19:06:39 »

Na een kort uitstapje in het Red Alert-universum, keert Command & Conquer volgend jaar weer terug naar de Tiberium-saga. Maar wel voor de laatste maal. Dat weerhoudt EA er overigens niet van om de gameplay volledig op zijn kop te zetten.



Van de Tiberium-games zijn we inmiddels een paar dingen gewend. Je hebt twee dozijn maps, die hier en daar bezaaid zijn met giftige kristallen. Die kristallen – Tiberium – hark je binnen met een harvester, zodat het goedje verwerkt kan worden in de fabriek. Dat levert centjes op, waarmee je je basis kunt opbouwen, units kunt trainen en power-ups kunt onderzoeken.

Vervolgens ga je met je vers uit de fabriek gemarcheerde legertje richting de basis van je vijand, om die met de grond gelijk te maken. Lukt het je om de gebouwen van je tegenstander eerder aan gort te knallen dan hij dat met de jouwe doet, dan heb je gewonnen.

Op zijn kop
Voor Command & Conquer 4 heeft ontwikkelaar EA Los Angelos iets heel anders in petto. Eigenlijk wordt de hele C&C-gameplay op zijn kop gezet. Je krijgt niet meer te maken met 'resource gathering', je hoeft geen basissen meer te bouwen, en je hoeft dus ook niet meer de kampementen van je tegenstander van de kaart te blazen om victorie te mogen kraaien.

Hebben we het dan nog wel over een Command & Conquer-game? Jazeker wel. Het is weer ouderwets hommeles tussen aartsvijanden NOD en GDI. Kane is nog altijd even kaal en fanatiek als voorheen. De units – brute tanks, tactische engineers, rappe orca's en schietgrage robots – zijn weer allemaal van de partij. Al viel ons tijdens onze eerste speeluurtjes wel op dat ook de ouderwetse infanterie het onderspit heeft moeten delven.

Het verhaal
De oorzaak van alle veranderingen moet je zoeken in het verhaal achter de game. Tien jaar na de derde Tiberium-oorlog is bijna de hele wereld bezaaid met de giftige kristallen. Acht jaar later zou er helemaal geen leven meer mogelijk zijn op aarde. NOD-leider Kane heeft echter een manier gevonden om de groei van Tiberium in te tomen, maar daar heeft hij wel de hulp van GDI bij nodig.

De twee partijen besluiten samen te werken en overal ter wereld controlepunten neer te zetten, die de groei van het giftige goedje helpen tegen te gaan. Aan beide kanten ontstaan er echter groeperingen die zo hun bedenkingen hebben over de samenwerking – tientallen jaren van oorlog gaat je immers niet in de koude kleren zitten.

Als na vijftien jaar de laatste 'Tiberium Control Node' uit de grond wordt gestampt, komen deze onderhuidse spanningen tot uitbarsting. NOD en GDI slaan weer ouderwets aan het bakkeleien, al gebeurt dat dan op een nieuwerwetse manier. Een manier die ergens doet denken aan Dawn of War II, met hier en daar een snufje Battlefield.

Robotische spin
De kern van je leger wordt dit keer gevormd door de Crawler – een mobiele basis, die wat wegheeft van een grote, robotische spin. Deze Crawler kan al die dingen, waarvoor je vroeger een gigantische basis nodig had. Hij traint units, onderzoekt nieuwe technieken en doet upgrades naar nieuwe technologische fases. En daarbij kan hij nog over de map stampen ook – zelfs een laserkanon ontbreekt niet.



Om al die units en upgrades te onderzoeken, heb je geen credits meer nodig. Nu Tiberium met al die controlepunten her en der volledig wordt uitgeroeid, valt er immers niets meer te 'harvesten'. De enige valuta in de game is tijd. Je hebt maar één Crawler en die kan maar één ding tegelijk onderzoeken of trainen.

Respawnen
Bovendien is het niet automatisch Game Over als je je mobiele basis verliest. Het is weliswaar zuur als je Crawler wordt opgeblazen, want dit kost je tijd die je anders had kunnen gebruiken om meer units op de map neer te zetten. Maar na enkele seconden respawnt hij weer – zowel in single- als in multiplayer.

Een ander nieuwigheidje is de invoering van klassen. Als je een game begint – of als je Crawler respawnt – kun je kiezen uit drie manieren van spelen: Offence, Defence en Support. Elke klasse brengt zijn eigen type units met zich mee. Zo stuur je met een aanvals-Crawler allerlei tanks het strijdveld op, terwijl je met een mobiele ondersteuningsbasis eerder grossiert in gevechtsvliegtuigen.

Welke gamemode of klasse je ook kiest, het is de bedoeling dat je altijd online bent. EA zegt hiervoor te hebben gekozen om ruimte te maken voor een nieuw XP-systeem. Bij elke tank die je opblaast, doelstelling die je behaalt en missie die je voltooit, krijg je ervaringspunten. Ook dit geldt zowel in multiplayer als in singleplayer. Je punten worden online bijgehouden en zijn te gebruiken om nieuwe units en krachten vrij te spelen.

Unlockables in een Command & Conquer-game? Klassen? Respawnen? Command & Conquer 4: Tiberian Wars gooit het allemaal wel over een heel erg andere boeg. Of de game daarmee de afsluiter wordt die de serie verdient, zien we volgend jaar, want dan komt C&C 4 uit. Tot die tijd zullen we je natuurlijk op de hoogte houden van alle verrassingen die je te wachten staan.
Gelogd

~ Daniël aka [ACC]Black @ DvdGiessen.nl & deviantART
«War does not determine who is right, but who is left.»
BlackHole
Founder
Leader

Offline Offline

Berichten: 2.993


Mr. Blackovitch

dvdgiessen
WWW
« Antwoord #1 Gepost op: Dinsdag 13 Oktober 2009, 17:27:58 »

Gamespot heeft een review gedaan van een early versie die ze in handen kregen. Lees em hier.
Gelogd

~ Daniël aka [ACC]Black @ DvdGiessen.nl & deviantART
«War does not determine who is right, but who is left.»
Juniorissimo
Ex-(staff)member
Geregistreerd

Offline Offline

Berichten: 1.963

|Born to be a Sniper| - |Sniper since 1994|


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: Woensdag 14 Oktober 2009, 12:50:08 »

HMMmmm... die lijkt me zaalig, niet alleen qua grafisch  zeker een must-have game als je avn strategie houdt ^^
Gelogd
BlackHole
Founder
Leader

Offline Offline

Berichten: 2.993


Mr. Blackovitch

dvdgiessen
WWW
« Antwoord #3 Gepost op: Woensdag 14 Oktober 2009, 13:08:04 »

Zekers... ik ga em zker spelen als ie uit komt.
Gelogd

~ Daniël aka [ACC]Black @ DvdGiessen.nl & deviantART
«War does not determine who is right, but who is left.»
Juniorissimo
Ex-(staff)member
Geregistreerd

Offline Offline

Berichten: 1.963

|Born to be a Sniper| - |Sniper since 1994|


WWW
« Antwoord #4 Gepost op: Maandag 2 November 2009, 16:43:25 »

Me 2 lijkt me een zalig spel alleen spijtig dat ze erniet mee verder gaan
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
 Print 
 
Ga naar: 

Back To Top