Red Alert 3 komt eind oktober uit, maar de game is al zo goed als af. De ontwikkelaars bij EA zijn op dit moment bezig met het gladstrijken van de laatste plooien. Tijdens de Games Convention in Leipzig ervoeren we in elk geval alvast de nieuwe co-op campaign. En de eerste voorzichtige conclusie luidt dat dit wel eens een hele vette toevoeging kan gaan worden.
De presentatie wordt verzorgd door ontwikkelaars Chris Corey en Amer Ajami, die samen met de Russen ten strijde trekken tegen de geallieerden. Corey vertelt tijdens het opstarten van de missie dat de co-op zowel online als via LAN te spelen zal zijn. Verder merkt hij op dat de spelindeling behoorlijk bijzonder is voor een co-op game.
Samen werkenHet duurt niet lang voordat we te zien krijgen wat hij met deze woorden bedoelt. Het blijkt dat co-op-partners elk verschillende taken krijgen toebedeeld. Zo zien we in dit geval dat Ajami zich noodgedwongen concentreert op infanterie en zeevaart, terwijl Corey de lucht- en landvoertuigen voor zijn rekening neemt. Het effect is voorspelbaar, maar toch in zekere zin geniaal. De spelers worden echt gedwongen om nauw samen te werken, willen ze de missie tot een goed einde brengen.
Corey en Ajami moeten bijvoorbeeld een eiland zien te veroveren, door er een basis te bouwen. Om dat te bereiken, is het nodig dat Ajami er een Sputnik (een remote base) op af stuurt. Deze moet met een helikopter van Corey worden overgevlogen, maar omdat het rond de kust van het bewuste eiland krioelt van de geallieerde anti-airschepen, dient Ajami deze eerst met zijn marine de dieperik in te sturen.
Overdreven Russisch accentRustig voortkeuvelend laten de heren zien hoe dit in zijn werk gaat. Daarbij valt op dat de gameplay net zo soepel verloopt als in singleplayer. Grafisch is de game ronduit indrukwekkend. Het opvallende stijltje, met felle kleuren, straalhelder blauw water en cartoony eenheden, past wat mij betreft prima bij de game. En uiteraard horen we die aloude over-the-top voice-acting met overdreven Russisch accent uit de speakers knallen. Het kan niet missen: dit is Red Alert 3.
Toch zal deze Red Alert op bepaalde punten duidelijk vernieuwing brengen ten opzichte van zijn voorgangers. En dan met name in de diepte. Denk aan secondaire krachten voor alle eenheden, waarmee je na een druk op de knop compleet nieuwe middelen hebt om je vijand mee te bevechten. En denk dan ook meteen aan de uitgebreidere zeeslagen. Er zijn meer slagschepen beschikbaar en spelers kunnen nu ook op het water grondstoffen winnen. Veel landunits, zeker die van het nieuwe Empire of the Rising Sun (Japan dus), kunnen zelfs zonder speciaal transport het water oversteken.
Geduchte tegenstanderNaast deze presentatie (waarin Ajami en Corey uiteindelijk keihard worden afgeslacht door hun computergestuurde tegenstander), zijn we de afgelopen weken ook zelf aan de slag geweest met de multiplayer beta van Red Alert 3, die al overal (illegaal) te downloaden is. Daaruit blijkt dat de nieuwe Japanse factie een geduchte tegenstander is geworden voor de twee oerpartijen uit de Red Alert-serie. De Empire of the Rising Sun imponeert met name met haar technologisch geavanceerde units en gebouwen.
Deze gebouwen plant je niet direct als blauwdruk op de kaart wanneer je ze bestelt, zoals bij de geallieerden en de Russen. In plaats daarvan werken de Jappen met Dojo’s, bewegelijke constructievoertuigen die je zowel via land als over zee naar de gewenste bestemming kunt leiden, om ze daarna als het ware uit te pakken.
Bekende knipoogjesDe units aan Japanse zijde zijn stuk voor stuk high-tech. Zo hebben ze een gigantische robot die zich op topsnelheid over de kaart verspreidt en alles, wat zich zijn pad bevindt, in no-time aan gruzelementen knalt. Maar ook zijn er weer de bekende knipoogjes naar Japanse antiquiteiten. Zo is er een unit gebaseerd op de aloude samoerai, al heeft deze nieuwerwetse variant duidelijk de nodige mechanische upgrades gekregen.
De multiplayer is zoals het hoort: ouderwets snel, chaotisch en bruut. Het betere gebruik van het water zorgt bovendien voor nog meer geniepige tactische mogelijkheden. Fans van Red Alert zullen zich dan ook helemaal thuis voelen op de nieuwe digitale slagvelden. De balans is nog niet perfect, maar EA’s Chris Corey geeft in elk geval zelf al aan dat daar op dit moment nog hard aan gesleuteld wordt. Helaas zullen deze problemen niet allemaal worden opgelost voor de game in de winkel ligt: we mogen dus weer de nodige patches verwachten na lancering.
Red Alert 3 lijkt desondanks een nog ultiemere multiplayergame te worden dan zijn voorgangers. Met dieper uitgewerkte marinetactieken, alternatieve unit powers en een erg coole co-op mode, zou je haast vergeten dat er ook nog een zwaarlijvige singleplayer bij zit. Als de verschillende partijen inderdaad nog wat beter worden uitgebalanceerd, kun je gerust je geld opzij zetten voor eind oktober.